womanmade.blogg.se

Virkad ljusboll på svenska

Publicerad 2016-01-14 16:14:00 i Virkning,

 
 
 
 
 
Jag hittade ett en bild och grafisk instruktion på en vädligt fin virkad ljusboll på en italiensk blogg, http://uncinettodoro.blogspot.fi/2011/11/palloncini-per-natale.html#more. Mönstret är alltså inte mitt eget, jag har bara översatt det från den engelska beskrivningen . 
 
 
 
 
  1. Virka 8 luftmaskor och fäst till en ring med smygmaska
  2. *2 stolpar i fm, virka 5 luftmaskor *upprepa tills du har 8 stolpgrupper
  3. Virka sm till mitten av maskbågen *7 luftmaskor, fäst med sm i mitten av maskbåden *upprepa 7 ggr
  4. I maskbågen *1 fm, 2 hst, 3 st, 3 luftmaskor, 3 st, 2 hst, 1 fm *upprepa varvet runt i vardera maskbåge
  5. Virka sm till mitten av maskbågen *virka 11 lm, fäst i mitten av nästa maskbåge med en fm* upprepa varvet ut.
  6. Virka 3 lm (= 1 st), 14 st i 1:a maskbågen, virka sedan 15 st i vardera maskbåge
  7. *Virka 3 lm, 11 st med början i den 3:e st på varv 6, 3 lm, fäst med fm mellan första 2 st på varv 6* upprepa 7ggr
  8. Virka sm till mitten av maskbågen *3 lm, 7 st med början i den 3:e st på varv 7, 3 lm, fäst med fm i maskbågen på varv 7, *upprepa 7 ggr
  9. Virka sm till mitten av maskbågen * virka 3 lm, 3 st med början i den 3:e st, 3 lm, smygmaskor till mitten på maskbågen , 3 lm, smygmaskor till mitten på maskbågen, 3 lm, smygmaskor till mitten på maskbågen *upprepa 7 ggr
  10. Virka sm till mitten av maskbågen * 3 lm, fm *upprepa i varje maskbåge och i mitten av varje st-grupp på varv 9  
 
När du virkat 2 stycken små dukar syr eller virkar du ihop dessa. Sedan blandar du vatten och trälim, ca 50/50. Doppa dukarna i limmet och låt de suga åt sig ordentlig. Ta upp och krama ur lite av vätskan. Stoppa in en balong i ett av hålen och blås upp så att bollen blir rund. knyt ihop och låt torka ca 24 timmar. Jag använde en ljusslinga med ledlampor då de inte blir varma. 
 
Jag använde ett bomullsgarn och virknål nr 3. Bollen blev då ca 25 cm i diameter.
 
Det är första gången jag översätter ett mönster så ser ni något fel så får ni hojta. Jag tycker att de grafiska bilden på den italienska bloggen var till stor hjälp. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrietta

Bakar, stickar, virkar, kokar, gräver, odlar, skriver.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela